Partner serwisu
Drogi i autostrady

MI chce finansować Drogę Czerwoną i OPAT w ramach Via Maris, ale pojawiają się problemy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
20-02-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
MI chce finansować Drogę Czerwoną i OPAT w ramach Via Maris, ale pojawiają się problemy
fot. Leonard Dolecki
W trzecim kwartale br. gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma ogłosić przetarg na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) dla trasy Via Maris, która ma połączyć Gdynię z Władysławowem. Jej elementem ma być Droga Czerwona, o którą od lat zabiega Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG), oraz Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT). Obecnie trwają rozmowy w sprawie finansowania inwestycji, w które zaangażowany jest m.in. Port Gdynia, miasto, Ministerstwo Infrastruktury (MI) oraz lokalne samorządy.

Kłopotliwa inwestycja

– Prowadzimy rozmowy z miastem dotyczące odcinka między węzłem Gdynia Morska a węzłem Gdynia Północ. Leży on w granicach administracyjnych miejscowości – poinformował podczas konferencji wynikowej w Porcie Gdynia Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury. Jak zaznaczył przedstawiciel MI – w sprawie tej inwestycji pojawia się kilka problemów.

Kłopot dotyczą finansowania oraz formy w jakiej infrastruktura miałaby powstać. – Przepisy nie pozwalają generalnemu zarządcy dróg budować tras klasy GP czy niższych w granicach administracyjnych miast. Możliwa jest tylko budowa ekspresowej lub autostrad – mówi Kazimierz Smoliński. Jednak, z informacji sekretarza stanu w MI wynika, że budowa wspomnianego odcinka w klasie S powodowałaby problemy związane z połączeniem go z ulicami Hutniczą i Chylońską. – Na tym połączniu zależy miastu – zaznaczał.

– Chcemy zbudować odcinek Gdynia Morska – Gdynia Północ oraz Drogę Czerwoną wraz z przebudową estakady Eugeniusza Kwiatkowskiego z jak największym lub całkowitym finansowaniem ze Skarbu Państwa – deklarował Smoliński. – Gdynia nie jest w stanie sama zrealizować tych inwestycji polegając wyłącznie na środkach własnych, tak jak to, z budową podobnych dróg, zrobiono w Gdańsku czy w Szczecinie. Jest tak z uwagi, że jest ona najmniejsza z tych miejscowości – dodał.

Jak zapewnił wiceminister – tematem rozmów jest przede wszystkim finansowanie. – Decyzja polityczna już zapadła – stwierdził. Wspomniane drogi maja mieć przebieg podobny do tego, który został zaplanowany już wcześniej. Później mają rozpocząć się dyskusje z samorządami na temat lokalizacji trasy na odcinku Reda – Władysławowo.

Droga w ramach Via Maris

Zarówno fragment Gdynia Morska – Gdynia Północ, Droga Północna oraz Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej od Gdyni do Redy mają powstać w ramach budowy Via Maris, czyli drogi łączącej Gdynię z Władysławowem.
 
W trzecim kwartale br. gdański oddział GDDKiA ma ogłosić przetarg na STEŚ dla tej trasy. Na tę część prac przeznaczono ok. 1,7 mln zł. – Dokument będzie obejmował całą trasę. Jednak ciężko będzie w całości ją zrealizować w bieżącej perspektywie unijnej – komentował Smoliński. – Chcielibyśmy jak najszybciej przystąpić do realizacji przede wszystkim odcinka zabezpieczającego Port Gdynia – zaznaczył.

Klucz do rozwoju Portu Gdynia

Jak zaznacza zarówno ZMPG jak i strona rządowa – bez budowy trasy odpowiedni rozwój gdyńskiego portu jest zablokowany. – Nie ma dobrze funkcjonującego portu bez bardzo sprawnego układu komunikacyjnego, dlatego też budowa Drogi Czerwonej jest priorytetem rozwoju Portu Gdynia – podkreśla Adam Meller, prezes ZMPG.

– Kwestia infrastruktury dostępowej do portu zarówno w przypadku Gdańska jak i Gdy jest niezwykle ważna dla inwestorów. Jeśli infrastruktura w Gdyni będzie w takim kształcie jak teraz to duże inwestycje, które planuje ZMPG się nie udadzą – komentował Kazimierz Smoliński. – Dodatkowo trasa jest ważna dla samych mieszkańców. Zdarzają się sytuacje kiedy Trasa Kwiatkowskiego całkiem się blokuje – dodawał.

Zarządowi gdyńskiego portu zależy przede wszystkim na odpowiednim rozwoju i powiększeniu swoich możliwości przeładunkowych. Kluczem jest jednak infrastruktura dostępowa. – Dobrze funkcjonujący układ drogowy podnosi zdolność konkurencyjną portu w Gdyni, stwarzając szansę na przyciągnięcie zarówno gestorów ładunków, jak i inwestorów – mówił Adam Meller.

Droga czerwona

Droga Czerwona ma mieć długość około 7 km. Projekt jej budowy podzielony jest na dwa etapy. Pierwszy obejmuje ok. 3,5-kilometrowy odcinek od węzła Gdynia Północ (w rejonie ul. Puckiej) do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Drugi natomiast ma być przedłużeniem tego odcinka o kolejne 3,5 km do ronda Karlskrona, gdzie powstaje nowy terminal promowy. Szacunkowe koszty budowy Drogi Czerwonej to obecnie około 700-800 mln zł.

10 listopada 2017 roku Gdynia ogłosiła przetarg na opracowanie "Studium ostatniej mili dla węzła sieci bazowej TEN-T Gdynia, odpowiadającego inwestycjom spójnym z Planem Pracy Korytarza Bałtyk-Adriatyk". To dokument, który ma pokazać możliwości połączenia układem drogowym i kolejowym (poprzez węzły i połączenia terminali towarowych i pasażerskich) portu morskiego w Gdyni z siecią dróg krajowych oraz z siecią kolejową. Ostateczny termin wykonania tego studium, które może ułatwić budowę Drogi Czerwonej, minie 31 października br.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Intermodal i logistyka

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Magdalena Romanowska 23 stycznia 2021

Port Gdynia: Roczny wynik finansowy będzie zgodny z założeniami. Przeładunki rosną

Intermodal i logistyka

Gdynia nie daje się zatopić. Wzrosty przeładunków w tym roku

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Intermodal i logistyka

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Magdalena Romanowska 23 stycznia 2021

Port Gdynia: Roczny wynik finansowy będzie zgodny z założeniami. Przeładunki rosną

Intermodal i logistyka

Gdynia nie daje się zatopić. Wzrosty przeładunków w tym roku

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5